مشکلات همراه در کودکان سی پی CP :

فلج مغزی یا بیماری سی پی CP فلج مغزی یکی از علل معمول اختلالات حرکتی در کودکان است که تعادل بدن و وضعیت بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث محدودیت فرد از لحاظ فعالیت می گردد.

این اختلال پیشرونده می تواند در دوران جنینی یا نوزادی در مراحل تکامل مغز تا دو سالگی رخ دهد.وقوع سی پی 2 در هزار کودک است اما در کودکانی که با وزن کمتر از 1500 گرم به دنیا می آیند احتمال این قضیه 70 بار بیشتر از کودکانی است که وزن بالاتر از 2500 گرم دارند.ریسک فاکتورهای بوجود آورنده سی پی می تواند به سه بخش دوره جنینی ، حین تولد و بعد از تولد تقسیم شوند. درجه ناتوانی حرکتی این بیماران از متوسط تا شدید متغیر است که بیمار را وابسته به دیگران می کند.تقسیم بندی قدیمی این بیماری در حال حاضر با کلاسه بندی جدیدی توسط اروپا جایگزین شده که سی پی را به سه نوع اسپاستیک ، دیسکینتیک و آتاکسیک تقسیم می کند.

اگر چه این بیماری یک تشخیص پزشکی است تصویر برداری های مدرن اطلاعاتی را فراهم می کند که نتایج این تصویر برداری های رزونانس مغناطیسی، کودکان سی پی را به 5 دسته تقسیم کرده است . از آنجایی که تظاهرات کلینیکی و فاکتورهای پدید آورنده سی پی ،گوناگون هستند درمان آن نیز مشکل پیچیده ای است. درمان جدید این بیماری شامل کاردرمانی جسمی و کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی، تراپی با سم بوتولینم ،تکنیک های جراحی منجمله ریزوتومی جهت کاهش سفتی عضلات در این بیماران می باشد.

سی پی معمولا با صرع و تشنج همراه است،بخصوص تشنج مقاوم به دارو، عقب ماندگی ذهنی ، اختلال شنوایی و دیداری ، سوء تغذیه و مشکلات گوارشی و مشکلات گفتاری از تظاهرات دیگر این بیماری است. در ادامه توضیح کامل تری از هر کدام ارائه می شود:تشنج یا صرع تشنج یک مشکل پزشکی بسیار مهم و جدا در کودکان سی پی میباشد ،وقوع آن از 15 تا 60 درصد و حتی تا 94 درصد از بچه ها و بزرگسالان دارای سی پی می باشد.

تشنج در سن 4 الی 5 سالگی کودکان سی پی شروع به تظاهر می کند ولی معمولا در سال اول تولد نیز بخوبی مشهود است .مطالعات زیادی ریسک فاکتورهای عامل صرع را در بچه های سی پی شناسایی کرده است یکی از مهمترین فاکتورها عقب ماندگی ذهنی است ، تخمین زده شده است که 50 درصد از کودکان سی پی دارای عقب ماندگی ذهنی از تشنج رنج میبرند.

همچنین ارتباط قوی بین تشنج نوزادی و تشنج های بعدی در سن بالاتر وجود دارد.طبق مطالعات صرع بیشتر در کودکان سی پی با فلج دو طرفه بدن و کودکانی که دارای مشکل دیداری و شنوایی هستند، کودکانی که مشکل عقب ماندگی ذهنی دارند ، تولد زود هنگام داشته یا تشنج هنگام تولد داشتند و از وسایل کمک تنفسی استفاده کردند بیشتر رخ میدهد.

وجود تشنج در کودک سی پی ریسک مرگ را در آنها بالاتر می برد اما مرگ با این علت بیشتر در سن 20الی 45 به چشم میخورد ، ریسک فاکتورهای این نوع مرگ بیشتر تشنج های شبانه ، جنسیت مذکر ، عقب ماندگی ذهنی ، طولانی شدن بیماری ها ، پلی تراپی و دمر خوابیدن می باشد.

عقب ماندگی ذهنی : یک مشکل بزرگ در بیماران سی پی است که بر روی فعالیت روزانه ، مراقبت پی در پی و کیفیت زندگی تاثیر می گذارد و معمولا باعث آی کیو زیر 70 درصد در این کودکان میشود .سوء تغذیه و مشکلات گوارشی در بیماران سی پی :بسیاری از بیماران سی پی مشکلات تغذیه ای و گوارشی نظیر عملکرد ناقص اوروفارنکس ، مری و معده و یبوست دارند،تغذیه دهانی یک پروسه پیچیده است که به توانایی بلع ومکش نیاز دارد و تعادل ارتباط مابین بلع و تنفس باید رعایت شود ،کودکان سی پی بلع سالمی ندارند و از آنجاییکه تغذیه دهانی یک پروسه بسیار مهم در نوزادان بخصوص در 6 ماه اول زندگی است ،ناتوانی در تغذیه درست دهانی باعث عدم ترمیم و ساختن سیستم عصبی نوزاد و سیستم ایمنی ضعیف و گردش خون ناقص و نقص عضلات تنفسی میشود.

عدم داشتن تغذیه دهانی باعث استرس و نگرانی در والدین میشود.مشکلات گفتاری در کودکان سی پی :بیش از 50 درصد کودکان سی پی از اختلالات گفتاری رنج میبرند.تولید حرف و کلمه محتاج تعامل تنفس صحیح و عضلات است که این کودکان دچار ضعف در این سیستم ها هستند.

منبع :Department of peadiatrics and developmental neurology

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضربه مغزی ، بهبودی پس از ضربه مغزی

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.

گفتار درمانی برای کمک به اختلالات طیف اوتیسم با برنامه واقعیت افزوده AR

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.
هوش

امتیاز شما به این متن