نقش والدین‌ در درمان‌ بيش فعالي فرزندشان

  1. ابتدا باید مطمئن‌ باشیم‌ که‌ فرزندمان‌ واقعاً نشانه ‌های‌ اختلال‌ بیشفعالی را دارد؛ به‌ علاوه‌ تشخیص‌ نهایی‌ توسط‌ متخصص‌ انجام‌ می‌ پذیرد. گاهی‌ والدینی‌ که‌ افرادی‌ بسیار مضطرب‌ و نگران‌ هستند، ممکن‌ است‌ جنب و جوش‌های‌ طبیعی‌ فرزندشان را دلیلی‌ بر بیش ‌فعالی‌ بدانند. بنابراین‌ در قدم‌ اول‌ بایستی‌ راجع‌ به‌ تشخیص‌ مطمئن‌ باشیم‌ و به فرزندمان برچسب‌های‌ نادرست‌ نزنیم.-نقش والدین‌ در درمان‌ بيش فعالي فرزندشان

  1. انرژی‌ اضافه‌ این‌ کودکان‌ باید از طریق‌ فعالیت‌های‌ مثبت، از جمله‌ ورزش‌ کردن،بازی های گروهی مصرف‌ شود. بهتر است‌ آنها را برای‌ بازی‌ به‌ زمین‌های‌ بزرگ‌ برد و اجازه‌ داد که‌ به‌ فعالیت‌های‌ لذت بخش‌ بپردازند. یا این‌ که‌ روزانه‌ برای‌ پیاده‌ روی‌ آنها را از خانه‌ خارج‌ کرد. در منزل‌ نیز بایستی‌ مسئولیت‌هایی‌ که‌ از لحاظ‌ جسمی‌ قدری‌ بچه‌ها را خسته‌ می‌ کند به‌ آنها بسپاریم‌ تا به‌ این‌ وسیله‌ انرژی‌ بیش‌ از حد آنان‌ گرفته‌ شود. البته‌ خوب‌ است‌ گاهی‌ برای‌ انجام‌ این‌ مسئولیت‌ها جوایزی‌ هم‌ در نظر بگیریم.

  1. گروهی‌ از موادغذایی‌ – از جمله‌ کاکائو، شکلات، قهوه، نسکافه، بستنی، نوشابه‌های‌ رنگی‌ و تنقلات – باعث‌ تحریک ‌پذیری‌ بیشتر می‌شوند و لازم‌ است‌ تا حد امکان‌ از دادن‌ آنها به‌ بچه‌ ها خودداری‌ شود.

به‌ خاطر داشته‌ باشیم‌

  1. این‌ کودکان‌ را به‌ هیچ‌ وجه‌ کتک‌ نزنیم؛ زیرا رفتارهای‌ انتقام ‌جویانه‌ از آنها سر خواهد زد. بهتر است‌ با آنان مؤدبانه‌ و با محبت‌ و البته قاطع صحبت‌ کنیم. البته‌ در برخورد با سایر کودکان‌ نیز داشتن‌ رفتاری‌ مهرآمیز و عاری‌ از خشونت‌ لازم‌ است.

  1. خواب‌ شبانگاهی‌ این‌ کودکان‌ موضوع‌ مهمی‌ است؛ آنها باید شب‌ها زودتر به‌ رختخواب‌ بروند. بهتر است‌ والدین‌ برنامه‌ خانواده‌ را به‌ گونه‌ ای‌ مناسب‌ تنظیم‌ کنند و به‌ هر طریق‌ ممکن‌ به‌ کودک‌ بفهمانند این‌ یکی‌ از قوانین‌ خانواده‌ اوست‌ که‌ شب‌ها تا دیروقت‌ بیدار نماند که البته لازم است که خود والدین هم تا حد امکان این نکته را رعایت کنند. در همین‌ زمینه‌ توصیه‌ می‌ شود کودک‌ از وسایلی‌ چون‌ موبایل تبلت تلویزیون و وسایل بازی دیجیتال مخصوصا در ساعات پایانی شب کمتر استفاده کند.
  2. به طور کلی محدود کردن بازی ها دیجیتال و دقت در انتخاب نوع بازی و استفاده هرچه کمتر و درست تر از تلویزیون تبلت و موبایل و سوق دادن بیشتر کودک به سمت بازی های تعاملی و فکری با تزریق هیجان و مدیریت درست آن توسط خانواده بسیار کمک کننده خواهد بود

  1. چنانچه کودک سطح بالایی از اختلال بیش فعالی را بروز دهد به طوری که انجام تمرینات و برنامه های کاردرمانی کودک(به عنوان اولین و اصلی ترین مداخله ی درمانی در این کودکان که در فرصت دیگر به تفصیل به آن خواهیم پرداخت) را تحت تاثیر قرار دهد، و موجب آزار و اذیت خارج از کنترل شود بهتر است با مشورت روانپزشک کودک و نوجوان به صورت موقت از داروهای تخصصی این اختلال کمک گرفته شود.

تهیه کننده: میلاد محمدی ترازک متخصص کاردرمانی

توانبخشی بامداد

5 پاسخ

تعقیب

  1. […] ورود به دبستان می‌تواند هم برای کودک و هم برای والدین تجربه سختی محسوب شود. با این حال جهت آماده کردن کودک […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضربه مغزی ، بهبودی پس از ضربه مغزی

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.

گفتار درمانی برای کمک به اختلالات طیف اوتیسم با برنامه واقعیت افزوده AR

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.
هوش

امتیاز شما به این متن