چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم

چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم

ده نکته ی حمایتی مربو ط به چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان دچار اتیسم

آماده بودن

به رغم تاخیرهای رشدی کودک دچار اتیسم، شروع بلوغ در وی مانند هم سالان وی خواهد بود و باید چنین چیزی را در مورد او انتظار داشت – چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم متفاوت است و او نسبت به بچه های عادی نیازمند حمایت بیشتری است زیرا در فهم قوانین اجتماعی مشکل دارد و امکان کمتری برای یادگیری این مسائل به وسیله ی سایر بچه ها دارد.

شروع زودهنگام(چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم)

کودک اتیستیک هنگام ایجاد تغییر در زندگی اش، آشفته و ناراحت می شود به خصوص اگر به امور اجتماعی مرتبط باشد و قوانین در این موارد تغییر نمایند .برای مثال تا قبل از بلوغش می توانست هر جا که بخواهد لباس عوض کند اما ناگهان با این قانون موجه می شود که در جاهای خاصی حق لباس درآوردن دارد که برایش کلافه کننده می تواند باشد .باید بدانید که آن چه که در دوران کودکی وی مثل بغل کردن غریبه ها بامزه است، قرار است در نوجوانی تغییر نماید پس هر چه زودتر و قبل از نوجوان شدنش به تغییر این گونه رفتارها ، چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم اقدام شود.

آموزش امر ظاهرا بدیهی

کودک اتیستیک باهوش قوانین مربوط به امور اجتماعی را از مدرسه، دوستان، خانواده و تلویزیون می آموزد اما گیج و دچار تناقض می شود و نمی داند چگونه تناقضات را حل کند و استثناها برای چه مواردی هستند .

فرض کنید که جایی بخواند که درست نیست که به کسی که پیشنهاد قرار داده شده و او آن را نپذیرفته، دوباره پیشنهاد دهیم اما با این حال او کسانی را می بیند که برای چند بار به خواستگاری یک نفر رفته اند و بعدا موفق به ازدواج با او شده اند که این برایش گیج کننده است .

باید حوصله داشت و اجازه داد در زندگی واقعی دچار تناقضاتی این شکلی شود و صرفا این اطلاعات را با کتاب و اینترنت نیاموزد و بعد با حوصله برایش این امور رمزگشایی شود . (چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم برای مثال امیررضا و حنانه در جشن+چالش خودم درباره ی تناقض رضایت و عدم رضایت+مسئله ی من درباره ی سینه ی زن)

ارائه ی اطلاعات به شکل شفاف و با صبوری

به آرامی و بدون عصبانیت این گونه اطلاعات را به کودک خود بدهید و به پرسش هایش پاسخ دهید .در برخورد با چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم از زبانی شفاف استفاده کنید و کلماتی را درباره ی اعضای جنسی به کار ببرید که برای بقیه هم مفهوم باشد نه صرفا برای اعضای خود خانواده .از کلمات استعاری برای بیان اندام و امور جنسی بپرهیزید زیرا تفکر تحت اللفظی کودک باعث گیجی اش می شود و می تواند دردسرساز باشد .استفاده از تصاویر مناسب از راه های خیلی خوب بیان این واقعیت ها می باشد.

نکته

این گونه تصاویر در داستان های اجتماعی (social stories) که برای آموزش مفاهیم اجتماعی به کودکان به خصوص کودکان مبتلا به اتیسم طراحی شده اند استفاده می شود که از روش های خوب آموزش مفاهیم جنسی لازم برای چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم است.

بیش-مراقب نباشید

کودکان دارای معلولیت و ناتوانی  ( disability ) بیش از دیگر کودکان درمعرض سوءاستفاده شدن هستند که از این ها کودکان دچار اتیسم بیش از بقیه در خطر هستند که دلیل آن مشکل آن ها در تفسیر رفتار دیگران و سیگنال های غیرکلامی و ذهن خوانی کردن است .چنین امری باعث می شود که والدین این کودکان به طور غریزی بیشتر مواظب کودکان شان به خصوص در امور جنسی باشند .چنین چیزی گرچه درست است اما افراط در آن می تواند به جای محافظت از آن ها، آنان را خطرپذیرتر نماید .

برای مثال والدینی که از روی محافظت هیچ گاه اجازه ی صحبت کردن درباره ی سکسوالیته و پرسش از آن نمی دهند تا کودک با درگیری با این موارد دچار سوءاستفاده و مشکلات جنسی نشود، فرصت آموزش جنسی سالم را از او گرفته اند که این خود برای کودکان خطرزاست.

تفاوت بین خصوصی و عمومی را آموزش دهید

همه ی کودکان نیاز دارند که تفکیک حوزه های عمومی و خصوصی را درمورد اماکن، نقاط بدن، مکالمات، رفتارها و اطلاعات آنلاین بیاموزند . چنین چیزی از فاکتورهای مهم پذیرفته شدن در اجتماع و نیز پایین آمدن ریسک سوءاستفاده شدن است .کودکان اتیستیک معمولا چالش بیشتری در تمایز این دو دارند (مثال خودم)و نیز چالش دیگر آن ها فهم اسن مسئله است که قوانین اجتماعی می توانند تغییر کنند .

برای مثال به کودک آموختید که موضوع سکس خصوصی است و فقط با والدین حق مکالمه دارد .حال تصور کنید که عده ای نوجوان در حیاط مدرسه مشغول مکالمه درباره ی سکس می باشند .اجتناب کامل ازگفتگو با آنان و بدتر از آن اطلاع دادن به معلم می تواند انزوای اجتماعی آن ها را زیاد کند .(مثال پسری به نام کوشان)

<نه>گفتن را آموزش دهید

اگر به کودک یاد دهید که هر آن چه را که شما گفتید اطاعت کند، بدانید که ناخواسته به او یاد داده اید که از یک سوءاستفاده گر و قلدر هم اطاعت کرده و هر آن چه که او گفت انجام دهد .در آموزش یک کودک اتیستیک مراقب باشید که او را فرمانبردار محض نکنید که این مسئله او را در معرض خطر سوءاستفاده ی جنسی هم قرار می دهد .اولین مرحله ی محافظت، دانستن حقوق خویش و دانستن این نکته است که بدن افراد متعلق به خودشان است و نه گفتن به یک ارتباط جنسی حق بگوید یعنی »نه« افراد است .وقتی که یک کودک به یک سوءاستفاده گر قوانین اجتماعی مربوط به سکس و لمس کردن را فهمیده و خیلی مهم است که او قادر به گزارش کردن این مسئله و تکرار نه گفتن باشد.

کمک به برقراری دوستی

یاد گرفتن دوستی در نوجوانی، لازمه ی تعامل و ارتباطات گسترده تر در بزرگ سالی است .تصور نکنید که سپری کردن مدت زیاد اوقات افراد اتیستیک در تنهایی به معنای بی نیازی آن ها از ارتباطات است و از آن لذت نمی برند .چنین چیزی دو فایده ی عمده دارد :الف)آماده شدن برای آموختن مهارت های جنسی در سنین بالاتر .ب)کاهش تنش ها و کلافگی آنان در بلوغ و تلاش برای جلوگیری آن ها از دچار شدن وسواس گونه به امور جنسی و خودارضایی های وسواسی. لازم است که درصورت امکان، به کودک یا نوجوان از چیستی دوستی و چرایی آن صحبت کرد و خیلی خوب است که از تصاویر و نمودار در این مورد استفاده شود.

نکاتی راهبردی برای آشنایی دختران با قاعدگی

  • استفاده از رنگ غذای قرمز در زیرپوش فرزند دختربرای آشنایی او با اتفاق قاعدگی
  •  شبیه سازی استفاده از پد مخصوص لکه ی خون توسط مادر برای آموزش به فرزند دختر
  •  علامت گذاری پد و شورت با رنگ های متفاوت برای
  • نشان دادن مکان قرارگیری آن ها در زیرپوش
  • رفتن به مغازه و خرید پدهایی با اندازه ها و ضخامت ها و برندهای متفاوت به همراه فرزند دختر

باورهایی نادرست درباره ی سکسوالیته در افراد طیف اتیسم

باور اشتباه

اتیستیک ها فاقد تمایلات جنسی هستند.

واقعیت

  • فیزیولوژی جنسی افراد طیف اتیسم مثل بقیه است و و مانند بقیه به  بلوغ جنسی می رسند و دارای غریزه ی جنسی هستند و تحریک جنسی و بعضا ارضای جنسی را تجربه می نمایند.
  • یکی از رفتارهای نابهنجاری که درباره ی نوجوانان اتیسم گزارش در ملا عام است که این Masturbation  می شود، خودارضایی دلالت بر داشتن حس جنسی دارد.
  • برخی از افراد طیف اتیسم دچار فزون خواهی جنسی Hyper-sexuality هستند که علل عمده ی آن معمولا بیش فعالی و  اضطراب بالاست و در تحقیقی تاثیر داروی پروپرانولول بر کاهش این اختلال در این افراد بررسی شده است

باور اشتباه

اتیستیک ها فاقد تمایلات جنسی هستند.

واقعیت

  • در برخی بزرگسالان آسپرگری پارافیلیا (انحرافات جنسی )چون سادیسم، مازوخیسم و یادگارخواهی دیده شده است که وسواس زیاد، اضطراب بالا، اخلال در بخش آمیگدال مغز و تجارب منفی رفتاری از علل عمده ی آن ها می باشد .از نظر دکتر فیتزجرالد، بنیانگذار دانش سکسولوژی یک دانشمند آسپرگری پارافیلیک بوده است
  • گزارش هایی از اعتیاد جنسی افراد طیف اتیسم به خصوص اعتیاد به پورنوگرافی آمده است که از دلایل عمده ی آن وسواس بالای این افراد و علایق محدود و جدانشدنی این ها به اموری است که گاهی به مسئله ی سکس شیفت می کند .(مثال مرد معتاد به مجلات پورن و به هم زدن رابطه اش با یک دختر +مثال پسری ساعت به تماشای پورنوپرافی می 12اتیستیک با عملکرد بالا که روزی حداقل پرداخت)
  • بی قیدی جنسی و روابط خطرناک جنسی درباره ی برخی از دختران دچار آسپرگر ، گزارش شده است که علت این ها عبارتند از :مغز مردانه و نگاه مردانه به سکس تنهایی و تلاش برای کسب محبت و ،عدم آگاهی درست از قضاوت های منفی جامعه توجه و سادگی اجتماعی و فریب خوردن و عدم پیش بینی مقاصد سواستفاده گر

باور اشتباه

اتیستیک ها احساس نیاز به صمیمیت با جنس مخالف ندارند.

واقعیت

  • هر فرد دچار اتیسم که دگرجنس گراست  Hyper-sexual  و نیز  عواطف را درک می نماید، به محبت و صمیمیت از سوی جنس مخالف نیازمند است( مثال پسر 10ساله +مثال دختر دانشجوی ساله 22 ساله
  • افراد طیف اتیسم در ارتباط صمیمانه با جنس مخالف ممکن است تمایز دو جنسیت مختلف را در این موارد متوجه نشوند و نتیجتا به بی ادبی متهم شده و طرد شوند.

باور اشتباه

اتیستیک ها هیچ گاه عاشق نمی شوند.

واقعیت

  • برخی از اتیستیک های با عملکرد بالا و آسپرگری ها دچار احساس نیاز جدی عاطفی شده و بعضا عاشق می شوند .فیلم موتزارت و وال داستان واقعی عشق دو فرد دچار آسپرگر را روایت می نماید
  • افراد دچار اتیسم در ابراز عواطف خود با رفتارهای غیرکلامی مشکل دارند.
  • طبیعت عشق در افراد طیف اتیسم معمولا متفاوت با افراد نوروتیپیکال است .
  • برای مثال عشق برای افراد نوروتیپیکال به معنای زندگی برای کسی دیگر و خواستن خوبی ها برای معشوق است اما در یک فرد اتیستیک شاید به شکل هایی چون لذت منحصر به فرد از تایید شدن از فردی خاص یا علاقه ی خاص به اشتراک گذاری علایق خود با محبوب خود را نشان دهد.
  • افراد مبتلا به اتیسم معمولا در روابط عاطفی دچار کمبود یا فقدان خودانگیختگی spontaneity  هستند

برخی از چالش های جنسی بزرگ سالان طیف اتیسم

بیش حسی Hyper-sexuality

  • خیلی از افراد طیف اتیسم دچار تندکاری در برخی ازحواس شان هستند
  • حساسیت لمسی در یک فرد دچار اتیسم می تواند باعث این شود که بوسه و بغل برایش خیلی آزارنده باشد و نتیجتا نتواند بدین خاطر foreplay با همسر یا شریکش برقرار کند

مشکل در تفسیر سیگنال های جنسی بدون کلام مستقیم

  • معمولا افراد طیف اتیسم نمی توانند به طور غیرمستقیم و با زبان بدن یا گفتار کنایی خواسته ی خود را برای ارتباط جنسی اعلام کنند .این در حالی است که خیلی از افراد از دریافت یا ارائه ی پیشنهاد صریح برقراری ارتباط جنسی بدشان می آید.
  • بسیاری از افراد اتیسم نمی دانند که شریک شان چه موقعی به دنبال ارتباط جنسی یا معاشقه یا صحبت عاطفی یا درد و دل است وقتی که این ها صریحا به طور کلامی بیان نشوند.

فزون خواهی جنسی

  • منظور از فزون خواهی جنسی  Hyper-sexual افراط در برقراری روابط جنسی و میل خیلی بالای جنسی است.
  • در بسیاری از افراد دچار اتیسم فزون خواهی جنسی مشاهده شده است که علل آن عبارتند از استرس شدید و تلاش برای کاهش تنش های عصبی-اضطرابی با روابط مفرط جنسی، اختلال همراه بیش فعالی و اخلال در عملکرد آمیگدال مغز می باشد.

اعتیاد جنسی

  • منظور از اعتیاد جنسی عدم توانایی به تعویق انداختن ارتباط جنسی و مهار تکانه های جنسی و مشغولیت عملی یا فکری دائمی به سکس است
  • گزارش هایی از چالش ها ونیازهای جنسی نوجوانان اوتیسم و اعتیاد جنسی این افراد به خصوص اعتیاد به پورنوگرافی آمده است که از دلایل عمده ی آن وسواس بالای این افراد و علایق محدود و جدانشدنی این ها به اموری است که گاهی به مسئله ی سکس شیفت می کند.

رفتارهای نامناسب مرتبط با سکس

  • برخی افراد اتیسم ممکن است به خاطر درک پایین اجتماعی یا هوشی مرتکب تماس یا لمس کسی به قصد لذت جنسی بدون داشتن رضایت فرد مقابل و اطلاع از آن شوند.
  • برخی افراد طیف اتیسم که هم می دانند باید از فرد مقابل برای هر گونه تماس یا لمس جنسی اعلام رضایت داشته باشند، با آن که اخلاق گرا هم هستند ممکن است به اشتباه رفتار کسی را دال بر رضایت جنسی او تفسیر کنند درحالی که چنین نباشد . ممکن است رسانه های اجتماعی ذهنیت اتیستیک او را دچار چنین تفسیرهای غلطی کرده باشد .(مثال از مردی آسپرگری)
  • ممکن است به خاطر مشکل همدلی و درک عواطف با ذهن خوانی، فرد دچار رفتارهای آزارنده و متجاوزانه ی جنسی شود .(مثال از نوجوان آسپرگری و نصب دوربین)

منابع

Melissa Dubie, M.Ed., Indiana Resource Center for Autism, Puberty and children on the autism spectrum

 Kate Reynolds and Jonathon Powell ,Things Ellie likes: A book about Sexuality and Masturbation for Girls and Young Women with Autism and related conditions [1 ed.], Jessica Kingsley Pub, 36

Christine R. Peterson, PhD Dept. of School Psychology, Sexual Behavior and Young Adults with Autism and Developmental Disabilities, University of Wisconsin-Stout

Wendy Lawson, Sex, sexuality and the autism spectrum, Jessica Kingsley publishers, 2005

Sexuality and Relationship Education for Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorders, Davida Hartman

Sarah Attwood, Making sense of sex: A forthright Guide to puberty, sex and relationships for People with Asperger’s syndrome [1 ed.], Jessica Kingsley publishers, 2008

Isabelle Henault, Asperger’s Syndrome and sexuality: From adolescence through adulthood, Jessica Kingsley Pub, 2005

Sarah Hendrickx, Love, sex and long-term relationships: What people with Asperger syndrome really really want [1 ed.], Jessica Kingsley publishers, 2008

Use of propranolol for hypersexual behavior in an adolescent with autism, Deepmala1, Agrawal M2

Are sadomasochism and hypersexuality in autism linked to amygdalohippocampal lesion?, Georg August University of Göttingen-Department of Forensic Psychiatry, Göttingen, Germany

Autism and Porn: A Problem No One Talks About, John Elder Robinson, Psychology Today website

6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتار درمانی برای کمک به اختلالات طیف اوتیسم با برنامه واقعیت افزوده AR

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.
هوش

امتیاز شما به این متن