تاخیردر گفتار

(علائم و نشانه ها درمان و توانبخشی)
آیا پیشرفت گفتاری فرزند من نرمال است؟

پیشرفت گفتار در کودکان از کودکی به کودک دیگر متفاوت است زیرا دامنه گسترده ای از آنچه ما به عنوان نرمال مطرح می کنیم وجود دارد، نقطه عطف زبان و گفتار برای بچه ها از قرار زیر است اما توجه داشته باشید که دامنه سنی برای این نقاط باید در نظر گرفت.
12 ماهگی: باید حداقل یک یا دو کلمه بکارگرفته شود.

18 ماهگی : 10 یا 20 کلمه باید بکار ببرد و جملات دستوری تک کلمه ای را درک کند.
2سالگی : بیش از 50 کلمه بکار ببرد و دو کلمه را به هم بچسباند و جملات دستوری 2 کلمه ای را درک کند.

3 سالگی : باید کلمات نامحدودی را بکارببرد و با جملات کوتاه صحبت کند . 75 درصد عبارت ها را باید درک کند.

4 سالگی : کامل صحبت کند و جملات هوشمندانه و خلاقانه می گوید.
علت تاخیر گفتاری چیست ؟سنجش فرزند یا کودک دارای تاخیر گفتاری توسط متخصص گفتاردرمانی اهمیت دارد.

دلایل مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد .
1/ اختلال گفتاری و ناتوانی گویش

2/ کم شنوایی

3/ قسمتی از یک بیماری جدی تر مانند CP فلج مغزی می باشد.
4/ جزو طیف بیماری اوتیسم است.

انواع اختلالات گفتاری شامل:
1/اختلال گفتاری واضح که بسیار دیر به حرف می آیند.
2/ اختلال گفتاری ترکیبی واضح و غیر واضح
3/ اختلال واج شناسی یا آواشناسی
4/ لکنت زبان
کدام سنجش ها برای تاخیر گفتاری لازم است ؟
پزشک و یا آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) از شما سوالات بسیاری در مورد محدوده های پیشرفت کودک می پرسد تا مطمین شود که واقعا نگرانی در مورد اختلال گفتاری وجود دارد . اغلب یک تست شنوایی توسط اودیولوژیست انجام میشود تا مطمین شویم که شنوایی عامل این تاخیر است یا نه .
برای تعیین بقیه علتها، متخصص کودکان شاید یک سنجش توسط گفتاردرمانگر یا پاتولوژیست گفتاری SLPانجام دهد.
چه باید کرد؟
متخصص گفتار و زبان ،پیشرفت گفتار را دنبال کرده و کار آنها سنجش اختلالات گفتاری و برنامه ریزی درمان و تشویق کودک برای پیشرفت است .
در نهایت به طور کلی ارزیابی های پیش دبستانی توسط مدارس انجام میشود تا کودک بتواند وارد مدرسه شود
توصیه های برای جبران تاخیر گفتار کودک و کمک به پیشرفت دامنه ی لغات و بهبود مهارت های گفتاری: مطالعات علمی نشان داده است که نوزادانی که در معرض ارتباطات بیشتر و در نتیجه جملات و کلمات بیشتری قرار میگیرند گویش آنها سریعتر رشد می کند؛

در نتیجه افزایش ارتباطات کودک با افزایش ارتباطات خانوادگی و دوستانه شرکت در جلسات گروه درمانی مراکز توانبخشی، رفتن به پارک فضاهای بازی خانه های کودک و …

1/ به خواندن کتاب برای کودک خود بصورت روزانه در هر سنی اقدام کنید ، انتخاب شما می تواند کتابهای زیادی با تصاویر بزرگ باشد .تماس چشمی مداوم با او داشته باشید، بخندید و با حرکات صورت خود با او همراه باشید.تصاویر را به او نشان دهید و برای او توضیح دهید و با او در مورد داستان حرف بزنید.

2/ برای کودک خود آواز بخوانید ، با همدیگر به آواز و موسیقی گوش دهید و خود همان آواز را برای او بخوانید ، آواز خواندن توسط شما از گوش دادن آواز دو تایی شما ، مثمر ثمرتر است.

3/ با کودک خود حرف بزنید که مشغول چه کاری هستید ، در مورد روز صحبت کنید در مورد خوراک ونهار ،حمام کردن ، زمان خواب ، چیزهایی که موقع پیاده روی با هم میبینید، نوزاد باید تماس چشمی داشته باشد ، بخندد و واکنش نشان دهد، به او با یک لبخند یا یک جایزه ، پاداش دهید.
استفاده از آی پد ، تلویزیون ، کامپیوتر و سل فونها را بخصوص تا سن سه سالگی برای کودک حذف کنید ،

در سنین بالاتر نیز این وسایل بهتر هست که حذف شوند زیرا این وسایل کودک را از ارتباطات اجتماعی دور می کنند . اگر زبان اصلی شما انگلیسی نیست کودک خود را مجبور نکنید که انگلیسی صحبت کند آنها بعدها فرصت زیادی برای یادگیری زبان دوم دارند ؛ خانواده و والدین نباید از زبان دوم در کنار کودک استفاده کنند .

گویش و زبان یک ابزار برای تبادل احساسات و اطلاعات با دیگران است ، تاخیر گفتاری به جنسیت ،سن،سطح سواد مادر و پدر ، وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین ، تاریخچه خانواده از نظر حضور این بیماری در اقوام ، تعداد ساعاتی در روز که کودک با مادر می گذراند ، ساعاتی که جلوی تلویزیون می نشیند بستگی دارد.

از 348 مورد کودک دارای تاخیر گفتاری ، 97 مورد یا 28 درصد دارای سابقه فامیلی تاخیر در گفتار بودند ،89 مورد یا 25.6 درصد ناتوانی ذهنی داشته ،31 مورد یا 9 درصد اوتیسم داشتند. 122 مورد یا 35 درصد دارای اختلال گفتاری بوده و 9 مورد یا 2.5 درصد دارای اختلال شنوایی بودند.

243 نفر از 348 نفر یعنی 70 درصد پسر بوده و 105 نفر یا 30 درصد دختر بودند.
206 نفر یا 59.2 درصد دو الی سه سال بودند 121 نفر یا 34.8 درصد سه الی چهار ساله بوده و 21نفر یا 6 درصد چهار الی پنج ساله بودند.
37 درصد نیز دارای سابقه فامیلی اختلال گفتاری بودند.
تماشای تلویزیون و استفاده از تلفن همراه بیش از دو ساعت در روز ریسک فاکتور بزرگی بوده ، بیشتر مادران این کودکان تحصیلات میانی و متوسط داشتند .
بسیاری از کودکان زبان مادری را بدون راهنمایی خاص یا دخالت آنها با در معرض قرار گرفتن آن یاد می گیرند.
پیشرفت زبان به شنیدن دیدن فهمیدن و به خاطر آوری و توانایی او در ارتباط با دیگران می باشد .جنسیت ، فاکتورهای ژنتیکی ،اوتیسم ،فلج مغزی cp، مشکلات کوروموزومی ، اختلالات شنوایی ، بیش فعالی و مشکلات روحی و کمبود توجه می تواند باعث تاخیر گفتار شود .

دیگر فاکتورهای محییطی شامل ارتباطات ضعیف اجتماعی مابین والدین و بچه های آنها میباشد و اختصاص زمان زیاد برای تماشای تلویزیون یا ابزارهای الکترونیکی موثر است از آنجا که ارتباط یک عملکرد مابین شنونده یا گوینده است اگرآن را با تلویزیون جایگزین کنیم معقولانه نیست و این مساله باید با بازی با کودک جایگزین شود ،تاخیر گفتار در روند تحصیلی کودک تاثیرگذار است ، پسران بیشتر از دختران دچار این اختلال میشوند ،

مطالعات در آمریکا و برزیل نشان داده است که تاخیر گفتار در پسران 3 برابر دختران است و این شاید بدلیل پیشرفت کندتر سیستم عصبی پسران نسبت به دختران باشد و یا تاثیر هورمون تستوسترون که اثری منفی بر روی رشد مغز در قسمت پردازش گویش پسران دارد .
اصلی ترین راه درمان و توانبخشی و جبران تاخیر گفتاری مراجعه به مرکز گفتاردرمانی و ارزیابی تخصصی و شرکت منظم در جلسات گفتاردرمانی تا رسیدن به سطح نرمال خواهد بود.
درکنار جلسات گفتاردرمانی اهتمام جدی به پیشنهادات زیر بسیار مهم خواهد بود.
آگاهی دادن والدین ، تحریک و تشویق کودک به حرف زدن ، بازی با زبان ، خواندن آواز ، بازی با کلمات و طبقه بندی کردن آنها ، استفاده خیلی کم از ابزار الکترونیکی برای کودک

منابع :
ACE JOURNAL OF PEDIATRICS
DELAYED SPEECH AMONG CHILDREN FROM TWO TO FIVE YEARS OLD IN RAMADI CITY2021

INFINITY PEDIATRICS SPEECH DELAY

گفتاردرمانی و کاردرمانی بامداد

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضربه مغزی ، بهبودی پس از ضربه مغزی

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.

گفتار درمانی برای کمک به اختلالات طیف اوتیسم با برنامه واقعیت افزوده AR

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.
هوش

امتیاز شما به این متن