لکنت و سوالات متداول افراد دارای لکنت از  گفتاردرمانگر

1.آ یا لکنت قابل درمان و بهبودی است؟

بله،لکنت یک اختلال گفتاری است و مانند سایر اختلالات گفتاری قابل بهبودی می باشد.

۲.آیا درمان لکنت با دارو میسر است؟

خیر ،دارو بر روی لکنت اثر موقتی دارد و نتیجه درمانی برای آن به ارمغان نمی آورد.

۳.وقتی که استرس و اضطراب به سراغم می آید لکنت من تشدید  می شود،آیا با مراجعه به روانپزشک و روانشناس میتوانم ،لکنت را درمان کنم؟

در سنین پایین (قبل از سن مدرسه) میتواند اضطراب و استرس به عنوان یکی از عوامل کلیدی(نه تنها عامل ) نقش ایفا کند ولی با افزایش سن و مزمن تر شدن لکنت خود لکنت نقش عامل استرس زا را دارد و فرد دارای لکنت در یک چرخه ی معیوب می افتاد یعنی ،لکنت باعث افزایش استرس می شود و استرس خود نیز باعث تشدید لکنت می گردد،هنگامی که بیمار توانایی روان تر صحبت کردن را به دست می آورد آرام آرام از اضطراب او کم می شود و فرد در یک چرخه صحیح قرار می گیرد.

و بنا به نظر گفتاردرمان بیمار برای به حداقل رساندن اضطراب و استرس در کنار گفتاردرمانی میتواند از کمک روانشناس و یا روانپزشک بهره ببرد.

4.مدت زمان درمان چقدر است؟

درمان لکنت به عوامل مختلفی بستگی دارد،از جمله سن،انگیزه و تلاش(در افراد بزرگسال)  ،والدین پیگیر(در کودکان)،شدت لکنت و …،تمام این عوامل که در بهبودی لکنت تاثیر دارند قطعا از فردی به فرد دیگر متفاوت است و همین امر تعیین زمان دقیق درمان را دشوار می کند

5.چرا بعضی از افراد با وجود داشتن شناخت از  گفتاردمانی هیچگاه به گفتاردرمانی مراجعه نمی کنند؟

گاها پیش می آید با توجه آگاهی از خدمات گفتار درمانی فرد حتی یکبار هم به گفتاردرمانگر مراجعه نمی کند، ریشه وعلت این رفتار بر می گردد به باور خود فرد که لکنت خود را به عنوان جزئی از خودش پذیرفته است و جدا کردن این جز از شخصیت خود را سهل نمی داند و به آن انس گرفته است و نمی تواند بپذیرد که لکنت قابل درمان است.

۶.وقتی تعیین زمان دقیق معلوم نیست چگونه متوجه شوم که دارم درمان می شوم؟

پیشنهاد من این است که برای به دست آوردن نتایج اولیه از نحوه ی درمان،فرد حداقل پنج جلسه درمانی را منظم  بیاید،درست است که در این پنج جلسه بیمار کاملا درمان نمی شود،ولی این پنج جلسه می تواند نشان گر خوبی برای مراجع باشد که بفهمد  درمان برای او موثر است یا خیر.با این حال برای درمان لکنت باید صبور بود و اعتماد به گفتاردرمانگر نقش مهمی را در روند درمان ایفا می کند.

7.به گفتار درمانی مراجعه کردم اما نتیجه نگرفتم،چرا؟

خوب در پاسخ به این سوال باید بپرسیم چه مدت و چند جلسه رفتید؟در اکثر موارد درمانجو به جای ادامه دادن درمان، مدام در حال تغییر درمان گر است و این می شود که به تمام گفتاردرمانگران بی اعتماد می شود، معمولا بعضی از افراد بیش از چند جلسه به یک درمانگر مراجعه نمی کنند  و حتی منتظر حرکت عجیب و غریب از سوی یک درمانگر هستند،توصیه من این است ،صبور باشید،پشت کار داشته باشید ،اگر تغییرات جزئی است ولی با این حال پیشرفت دارد اتفاق می افتد درمان گر را تغییر ندهید و به او اعتماد کنید،نباید توقع داشت لکنتی که حدود ۲۰سال با شما بوده است در عرض یک ماه محو و یا کم رنگ شود.

8.گفتاردرمانگر دقیقا برای درمان لکنت چه کار میکند؟

نحوه ی درمان درافراد مختلف متفاوت است، ولی اگر بخواهیم درمان در افراد بزرگسال را بگوییم ،برای این افراد درمان بیشتر از طریق آموزش تکنیک های روان صحبت کردن  و تعمیم این تکنیک ها به محیط های مختلف است.

۹.آیا دستگاه لکنت شکن یا همان  DAF لکنت را درمان می کند؟

دستگاهی که نام بردید در واقع یک دستگاه اکو صدا هست که هیچ منبع علمی اثر درمانی آن را تائید نکرده است و جنبه ی تبلیغاتی دارد،متأسفانه بعضی از افراد سود جو از این دستگاه به عنوان درمان اصلی برای افراد دارای لکنت استفاده میکنند و زمان ،هزینه و امید درمانجو را بر باد می دهند.

طبق تمامی منابع علمی و مشاهدات تجربی تنها و تنها راه درمان لکنت، گفتار درمانی است و سایر روش ها مورد تایید هیچ مرجع علمی نیست.

شهریار خدایاری آسیب شناس گفتار و زبان

توانبخشی بامداد

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضربه مغزی ، بهبودی پس از ضربه مغزی

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.

گفتار درمانی برای کمک به اختلالات طیف اوتیسم با برنامه واقعیت افزوده AR

/
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دارای نقص در ارتباطات،نقص تعامل اجتماعی و تخیل، که سه مؤلفه اصلی از خودسازی می باشند هستند.
هوش

امتیاز شما به این متن